Kvůli milionům elektrických vozidel, které se nabíjejí ve stejnou chvíli, hrozí evropské přenosové soustavě výpadky proudu. Evropští vědci zkoumají, jak spolu mohou elektromobily a chytré sítě po celé Evropě efektivněji komunikovat, aby tomuto zabránily.
Hrozí výpadky elektřiny
Ačkoliv je v současné době evropská elektrická přenosová síť poměrně stabilní a dokáže snadno vydržet výkyvy kolem 20 % v obou směrech, situace může začít vypadat úplně jinak po tom, co objem elektrických vozidel prudce vzroste.
Podle zprávy Global EV Outlook 2022 jezdilo v roce 2021 na evropských silnicích asi 5,5 milionu elektromobilů. To znamená, že se jejich počet od roku 2019, od vypuknutí covidové pandemie, zvýšil na více než trojnásobek. Z téměř 250 milionů aut po celé Evropě se tak stále jedná o pouhý zlomek, očekává se ale, že nabíjení elektromobilů začne být problémem ve chvíli, kdy začnou ve vozovém parku převažovat. Pak budou hrozit špičky v poptávce po nabíjení.
Problémům už čelí v sousedním Německu, kde se tlak na přenosovou soustavu zvyšuje a obávají se problémů s přetížením a lokálním výpadkům elektřiny v distribuční síti. Potíže způsobují v německé síti nejenom nabíjející se elektromobily, ale také tepelná čerpadla a čím dál decentralizovanější výroba elektřiny. Německo ale není jediné. Provozovatelé přenosové soustavy na jihu Nizozemska čelili v loňském roce potížím s vyrovnáváním poptávky a integrací nových zdrojů energie.
Je toho moc, zpomalte
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře