Spočítat uhlíkovou stopu, zpracovat ESG reporting, vytvořit digitální pas výrobku… Firmy musí plnit jeden unijní právní předpis za druhým a každý z nich jim přidělává vrásky na čele. Jednotlivé směrnice a nařízení na sebe ale navazují a vytváří rámec, díky kterému by se Evropa měla stát soběstačnější a méně závislá na dovozu zdrojů.
Šetří finance, zdroje i čas
Proč se vůbec zabývat udržitelností přiblížila Laura Mitroliosová, spoluzakladatelka a ředitelka společnosti CIRAA Advisory v přednášce, která zazněla na na letošní konferenci Odpady v podnikové ekologii. Nejprve uvedla data o globálním stavu naší společnosti, která nejsou příliš lichotivá a naznačují, že bychom měli změnit svůj přístup.
V případě, že budeme mít v roce 2050 stejnou spotřebu, jakou máme dnes, budou zapotřebí tři planety k tomu, abychom uspokojili základní lidské potřeby. V EU se za rok vyprodukuje 2,5 mld. tun odpadu, což znamená, že zdroje plně nevyužíváme a plýtváme s nimi. Přitom se ve směsném komunálním odpadu nachází velké množství biosložky, která je jednou z nejlépe zpracovatelných odpadů. Přestože je v současné době cirkulární ekonomika velkým tématem, nedochází k tomu, že by podíl cirkularity ve světě výrazně rostl.
Nicméně ze stavu cirkulární ekonomiky v naší republice vyplývá, že si její důležitost uvědomujeme a firmy se k ní začínají postupně přibližovat. Více než 50 % firem deklaruje, že využívá některé principy cirkulární ekonomiky, i když se jedná zejména o oblast třídění odpadu. Dále je to ekologičtější využívání materiálů, zvolení materiálu do vstupu, zpracování LCA, využití druhotných surovin nebo požadavky na dlouhodobost výrobků a případně jejich opravitelnost. „Osobně mě těší, že firmy používají cirkulární ekonomiku i proto, že chtějí šetřit finance, zdroje nebo čas, případně zvýšit efektivitu,“ říká Mitroliosová.
Mezi překážky, které zavedení cirkulární ekonomiky brání, patří nedostatek informací, finančních prostředků nebo expertů. Podnikovým ekologům mohou také chybět argumenty, kterými by přesvědčili vedení, aby se tímto tématem zabývalo. Proto Laura Mitroliosová uvádí několik důvodů pro zavedení cirkularity: loajalita zákazníků, dlouhodobá udržitelnost podnikání, snižování dopadů na životní prostředí, ekonomické přínosy i větší stabilita a konkurenceschopnost. „Většina výrobních firem se udržitelnosti a cirkularitě věnuje nebo na ně odkazuje. Je to dnes nezbytnost,“ vysvětluje ředitelka CIRAA Advisory.
Cirkulární ekonomika klade otázky
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře