Cena emisních povolenek v druhé polovině roku trvale rostla, někteří analytici tvrdí, že to nebylo způsobeno pouze spekulanty, ale také cenou strategických energetických surovin a spotřebou uhlí.
Trh s uhlíkem je od svého vzniku stále ovlivňován mnoha faktory. Nejsilnějším z nich je situace v energetice, protože energetický sektor je největším hráčem v evropském systému obchodování s emisemi, aniž by dostával bezplatné povolenky.
V roce 2021 došlo k nebývalému nárůstu cen plynu, protože dlouhá a chladná zima 2020/2021 způsobila vyčerpání zásob a poptávka se zvýšila také díky ekonomikám, které se zotavovaly z pandemie. Na druhou stranu nabídka nedokázala pokrýt poptávku, protože hlavní dodavatel, Rusko, nedodal dodatečné objemy a ostatní dodavatelé dali přednost příplatku, který platili asijští zákazníci. V důsledku toho se uhlí, které znečišťuje dvakrát více než plyn, stalo pro výrobce energie atraktivnějším. Vysoká spotřeba uhlí však zvýšila poptávku po emisních povolenkách a jejich cenu.
Je ale třeba také zmínit, že subjekty nedodržující limity se na evropském trhu s uhlíkem staly aktivnějšími, protože od ledna 2018 jsou evropské emisní povolenky finančními nástroji. Jejich aktivita se během roku postupně zvyšovala a v druhé polovině 2021 nevykazovala žádné neobvyklé vzorce. Ve zprávě Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA) zveřejněné v listopadu nebyly zjištěny žádné nesrovnalosti ze strany subjektů, které nedodržují limity.
Víme jak ovlivní trh s uhlíkem rozšíření EU ETS o námořní a automobilovou dopravu a také malé zdroje?
Evropský systém obchodování s emisemi EU ETS se ukázal jako účinný nástroj pro dekarbonizaci odvětví, na něž se systém vztahuje. Evropská komise proto navrhla systém rozšířit. Podle návrhů Evropské komise bude toto odvětví začínat s počátečním limitem 78 milionů povolenek, který se bude rok od roku snižovat ve stejném rozsahu jako limit pro ostatní zařízení (v současnosti 2,2 %, přičemž se má zvýšit na 4,2 %).
Povolenky určené pro odvětví lodní dopravy budou draženy, protože společnosti nedostanou žádné bezplatné. Už tento samotný fakt může mít vliv na zvýšení ceny. Kromě toho bude zajímavé sledovat, zda se plánovaný strop bude vztahovat i na emise z námořní dopravy, nebo zda si lodní společnosti budou muset kupovat povolenky nad rámec limitu, jako jsme to viděli v odvětví letectví, které do roku 2019 dynamicky rostlo a do svého limitu se nevešlo.
Hrozí, že by se s poklesem emisí CO2 mohl snižovat objem peněz plynoucích z EU ETS?
Nižší množství dražených povolenek je nyní kompenzováno vyššími cenami za jednotku. EU ETS bude součástí ekonomiky EU na další desetiletí a zajistí příjmy evropským členským státům, které mohou podporovat své podniky v jejich dekarbonizačních procesech.
Komentáře