2/2025

Rozbor usazeného prachu z vozů ukázal vysoké hladiny zpomalovačů hoření

| zdroj: Masarykova univerzita v Brně0

pexels-frischluft-12697278
zdroj: pexels

V našem každodenním životě jsme vystaveni mnoha chemikáliím, které mohou mít negativní dopad na naše zdraví.Auta jsouspecifickévnitřní prostory, kteréjsouz hlediska lidské expozice chemikáliímčasto přehlíženy,a to i přes fakt,žekvůli vybavení zesyntetickýchmateriálůmohouobsahovat vysoké koncentrace škodlivýchlátek.Nedávná studieRECETOXupublikovaná v EnvironmentalMonitoring andAssessmentzjistila velmi vysoké hladiny zpomalovačů hoření v českých vozidlecha poukázala tak nanutnost sledovati toto specificképrostředí.

„Zpomalovače hoření jsou chemikálie přidávané do interiérových částí vozidel, jako jsou textilie sedadla, pěny sedadel, koberce a podobně, aby se snížila hořlavost materiálů. Ačkoli to není vyžadováno ve většině evropských regionů, výrobci vozidel mají tendenci se řídit přísnějšími americkými normami hořlavosti, což vede k přidávání vysokých hladin chemických zpomalovačů hoření do interiérů vozidel. Přestože zpomalovače hoření mohou v některých případech snížit riziko požáru, některé zpomalovače hoření byly spojeny s negativními zdravotními a environmentálními účinky,“ vysvětluje hlavní autorka studie Petra Svobodová.

Ve studii byly zpomalovače hoření měřeny v prachu ze sedadel, palubních desek a kufru deseti modelů Škoda Octavia a Škoda Fabia. Prach je dobrým indikátorem použití syntetických chemikálií, v tomto případě ukazuje použití zpomalovačů hoření v interiérech vozidel. Hladiny některých zpomalovačů hoření v prachu vozidel byly vyšší než v jiných vnitřních prostorách, jako jsou domovy a kanceláře, což naznačuje, že s rostoucím používáním vozidel a delšími dojížděcími časy mohou být auta významnějším zdrojem expozice.

„Pozitivní je, že studie zjistila, že novější auta mají výrazně nižší hladiny penta-BDE, zpomalovače hoření, který byl zakázán kolem přelomu tisíciletí. Nicméně, i když jsou hladiny penta-BDE v novějších autech mnohem nižší, úplně nezmizely – jeho přetrvávající přítomnost může být způsobena rostoucím používáním recyklovaných plastů v interiérech vozidel,“ vysvětluje Petra Svobodová.

Bezpečnost cestujících je důležitá pro výrobce i samotné cestující, ale není vždy snadné zjistit, které chemikálie byly v konkrétních autech použity. Pokud chcete snížit svou expozici chemikáliím ve vašem autě, můžete podniknout několik jednoduchých kroků: dostatečně větrejte auto před vstupem do něj i během jeho používání a čas od času vysávejte nebo otírejte povrchy, abyste odstranili nahromaděný prach.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Seven energy
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
SmVaK
Vodárenství.cz
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
SEWACO
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP
Compag
ORGREZ
Ekosev
JMK Recycling
REMA
Huawei
Nevajgluj
Ekolamp
ZEVO Písek
SKS logo
Meva