Svaz průmyslu a dopravy ČR upozorňuje na potřebu dále pracovat na analýze delšího časového horizontu využití vodíku za rokem 2030-35.
Aktualizovaná vodíková strategie má nastínit jakým způsobem bude státní správa v ČR přistupovat k rozvoji vodíkového hospodářství. Svaz průmyslu a dopravy ČR byl zapojen v relevantní pracovní skupině pod MPO, v rámci mezirezortního připomínkového řízení proto uplatnil několik spíše doporučujících připomínek.
Cílem aktualizované strategie je připravit podmínky pro rozvoj a uplatnění obnovitelného a nízkouhlíkového vodíku v ČR, jako paliva, nosiče pro import energie a chemické suroviny. Nová strategie navazuje na původní Vodíkovou strategii schválenou vládou v roce 2021. Strategie počítá se třemi etapami naplňování, které se budou časově překrývat a které nazývá lokální ostrovy, globální mosty a nové technologie.
Mezi cíle strategie patří mimo jiné:
- Vystavět alespoň 400 MWe kapacity elektrolyzérů s prioritou do roku 2027 a zajištění odpovídající podpory.
- V horizontu roku 2025 zajistit zjednodušení a urychlení souvisejících povolovacích procesů.
- Do konce roku 2024 analyzovat a upravit dotační tituly potřebné pro rozvoj vodíkové ekonomiky – zejména v rámci tzv. vodíkových údolí ideálně v rámci transformace uhelných regionů.
- V horizontu let 2025-2026 vytvořit celistvý legislativní a regulační rámec pro vodíkovou ekonomiku, včetně rámce pro záruky původu, certifikáty, technické normy apod.
- V horizontu roku 2025 analyzovat způsob a formu repurposingu plynárenské distribuční infrastruktury.
- V horizontu let 2024-2028 připravit plynárenskou infrastrukturu na blend vodíku a zemního plynu.
- V horizontu let 2026-2028 analyzovat možnosti a technickou způsobilost ukládání vodíku do stávajících zásobníků, případně další možnosti ukládání vodíku.
- Do roku 2030 provést repurposing 2 větví plynárenské přepravní soustavy (Lanžhot – Brandov, Brandov – Waidhaus) a posílit roli ČR v oblasti tranzitní přepravy vodíku.
- Zajistit plnění cílů z Národního akčního plánu Čistá mobilita v oblasti vodíkové mobility: podpora nákupu vodíkových silničních a železničních vozidel, rozvoje vodíkové veřejné dopravy, koordinovaným způsobem s výstavbou páteřní sítě vodíkových čerpacích stanic a rozvojem mobilních čerpacích stanic.
V rámci připomínek Svaz upozornil na:
- Vhodnost doplnění termínů do usnesení vlády, aby bylo jasné, v jakém časovém horizontu se mají plnit.
- Potřebu dále pracovat na analýze delšího časového horizontu využití vodíku za rokem 2030-35, přitom zohlednit i možnost využití nízkouhlíkového vodíku.
- Problematické použité ceny RFNBO vodíku, události v posledním půlroce poukazují na vyšší ceny i ve střednědobém horizontu.
- Potřebu dopracovat dedikovanou importní strategii pro vodík, případně tuto oblast řešit v rámci dalších aktualizací.
- Několik nekonzistencí v rámci použitých pojmů a odkazů na kapitoly.
- Potřebu doplnit do akceleračních zón, které se v ČR plánují, i akcelerační zóny pro elektrolytickou výrobu vodíku.
- Potřebu větší podpory výzkumu a vývoje vodíkových technologií.
Celé znění připomínek SP ČR naleznete zde.
Komentáře