Profesní svazy sdružující svozové a zpracovatelské firmy v odpadovém hospodářství žádají v dopise ministryni životního prostředí vyřešení problémů v části nové odpadové legislativy, která se týká evidencí a ohlašování.
Nová odpadová legislativa, která je účinná od ledna roku 2021, přinesla v odpadovém hospodářství řadu změn. Dle spolku veřejně prospěšných služeb (SVPS), České asociace odpadového hospodářství (ČAOH), Sdružení komunálních služeb (SKS) a společnosti Inisoft ale kvůli ní dotčené osoby čelí náročné administrativě, nepřehlednosti a nejasnosti povinností.
Složitá legislativa
"Dobře patrné je to v oblasti evidencí a ohlašování," tvrdí svazy. Obrátily se proto na ministryni Hubáčkovou, aby jim pomohla vyřešit problematická místa legislativy, a odeslaly ji seznam s konkrétními body, které je podle nich potřeba vyřešit. Konkrétně se jedná o vyhlášku č. 273/2021 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, která je součástí nové odpadové legislativy.
"Vyhláška č. 273/2021 Sb. zavádí nové evidenční a ohlašovací tabulky, řadu nových vykazovacích procesů, řadu pokynů k použití stanovených kódů, vyžaduje ohlašování spektra doposud nepožadovaných informací, apod.," uvádí svazy v dopise. Obce a města podle nich musí nově vyplňovat asi 500 povinných údajů. "Jako odborné firmy jsme vždy obcím s plněním těchto povinností pomáhali. Nyní často sami tápeme a nejsme schopni na větší počet praktických případů aplikace nových povinností odpovědět," pokračují.
Dle svazů kvůli nejednoznačné a složité legislativě, která přinesla velké množství nových povinností, nemohou dotčeným subjektům pomoci ani odborné firmy, které se evidencí a ohlašování zabývají. "V řadě případů nepomáhají ani dotazy směřované na MŽP, jakožto gestora této legislativy," dodávají svazy.
Odložení účinnosti
Upozorňují také na to, že v případě, že se nejasnosti nevyřeší včas, nebudou povinné subjekty vědět, jak správně ohlašovat. "Část požadovaných údajů není v praxi ani možné technicky zajistit, a proto budou vyplňovány pouze „odhadem“. Pro část požadovaných údajů není zákonný právní nárok. Hrozí zanesení citelných chyb do národních číselných řad nakládání s odpady. Hrozí rovněž správní řízení a pokuty pro povinné osoby, včetně obcí a měst za nesprávné plnění evidenčních a ohlašovacích povinností. Následně je zde riziko zbytečných soudních sporů," píší profesní svazy.
Profesní svazy nakonec navrhují řešení celé situace, v rámci kterého by se účinnost dotčených ustanovení posunula nejméně o rok, a sice novelou dotčených vyhlášek § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb., stejně tak § 10 odst. 3 vyhlášky č. 345/2021 Sb. a § 33 odst. 2 vyhlášky č. 16/2022 Sb.
"Tím lze krizově odvrátit alespoň některé z hrozících rizik. Získaný čas pak musí být efektivně využit na otevřenou odbornou diskuzi k systémové revizi spektra evidenčních a ohlašovacích povinností a k opravě identifikovaných chyb a nejednoznačných částí legislativy," vysvětlují svazy v dopise a dodávají: "Cílem této revize by mělo být snížení administrativní zátěže, zmenšení rozsahu požadovaných informací na ty skutečně nezbytně nutné a rovněž digitalizace celkového procesu evidence a ohlašování."
Zdroj:www.caoh.cz
Komentáře