3/2024

Německá vláda se dohodla na podobě Klimatického balíčku. Zavede vlastní systém obchodování s CO2

| autor: oEnergetice.cz - David Vobořil0

Německá vláda se dohodla na podobě Klimatického balíčku. Zavede vlastní systém obchodování s CO2

Zavede systém obchodování s emisemi v oblasti dopravy a budov, přispěje na výměnu kotlů na topné oleje a zlevní osobní vlakovou přepravu, letecká doprava naopak podraží. Celkově přijdou tato opatření Německo do roku 2023 na více než 50 miliard eur. Informaci přinesl list Handelsblatt.

Po dlouhých nočních rozhovorech se křesťanskodemokratická unie (CDU/CSU) kancléřky Angely Merkelové se svým koaličním partnerem, sociálními demokraty (SPD), v pátek dohodla na klíčových opatřeních svého tzv. Klimatického balíčku.

Strany se dohodly na systému obchodování s emisemi v odvětví dopravy a budov, který doplní evropský systém obchodování s emisemi (EU ETS), vztahující se pouze na emise z výroby elektřiny a tepla, energeticky náročných průmyslových odvětví a letecké dopravy.

Německý obchodní systém bude spuštěn v roce 2021, kdy cena za každou vypuštěnou tunu CO2 bude dosahovat 10 eur. V roce 2022 bude cena navýšena na dvojnásobek, tedy 20 eur/t CO2 a následně se bude zvyšovat o 5 euro ročně až na 35 euro v roce 2025. Od roku 2026 bude zároveň stanovena horní hranice vypuštěných emisí, která se bude každý rok postupně snižovat.

Stanovení počáteční ceny emisí patřilo k nejspornějším otázkám, se kterými se strany během jednání potýkaly. Podle výpočtů zpravodajské agentury dpa provedené společností Focus Online by dohodnutá cena emisí navýšila cenu nafty a benzínu v roce 2021 asi o 3 centy za litr. V roce 2026 to potom má být o 9-15 centů na litr více.

Vládní koalice od samého návrhu myšlenky zpoplatnění emisí CO2 v dopravě upozorňovala na dodatečné finanční zatížení obyvatel dojíždějících za prací (tzv. pendleři). Aktuálně v Německu již existuje tzv. Pendlerpauschal přispívající obyvatelům, kteří musí cestovat do místa zaměstnání. V rámci Klimatického balíčku se strany dohodly na jeho navýšení, aby byl kompenzován nárůst nákladů na dopravu.

Jedním z hlavních cílů balíčku v dopravě je motivovat obyvatele k využívání způsobů dopravy s nižšími emisemi. Skrze úpravu daně z přidané hodnoty má dojít ke snížení ceny jízdného pro vlakovou přepravu a naopak navýšení cen letenek.

V rámci rozvoje vytápěcích technologií šetrných k životnímu prostředí bude nahrazení zařízení využívajících topné oleje podpořeno příspěvkem pokrývajícím až 40 % pořizovacích nákladů nového zařízení. Strany se navíc dohodly na zákazu instalace nových systémů využívajících topných olejů od roku 2026.

Vládní koalice údajně také dosáhla dohody o rozšíření obnovitelných zdrojů energie a o urychlení výstavby větrných turbín a solárních elektráren.

Do roku 2023 by zmíněná opatření měla Německo přijít na více než 54 miliard euro. Německá vláda však neplánuje financovat tuto sumu prostřednictvím dluhu, část potřebných financí získá z nově vzniklých zdrojů příjmů.

Reakce na balíček jsou převážně negativní

Největší kritiku sklízí představená klimatická politika za nedostatečně odvážná opatření, zejména potom za nízkou počáteční cenu emisí CO2.

„Je správné, že CO2 bude zpoplatněno i v odvětví dopravy a tepla, ale částky pod 35 euro nepřináší žádný opravdový efekt,“ uvádí Johaness Teyssen, CEO společnosti E.ON, který až na nedostatečnou odvážnost opatření označuje klimatický balíček za správný směr.

I ředitel Potsdamského institutu pro výzkum dopadů na klima (PIK) a poradce Merkelové, Ottmar Edehfer, označil plánovanou cenu COza „směšně nízkou“. Neočekává žádnou změnu chování a balíček dokonce označuje za „slátaninu“. Dle něj představená opatření nepovedou k dosažení koalicí stanovených klimatických cílů pro rok 2030.

Stejně vidí situaci i šéf banky GLS, Thomas Jorberg. Počáteční cenu označuje za příliš nízkou, zároveň zprovoznění sytému obchodování s emisemi v roce 2021, tedy za dva roky, je dle něj příliš pozdě.

Šéf Volkswagenu, Herbert Diess, naopak opatrný přístup v podobě postupného nárůstu ceny CO2 označuje za správný krok.

„Pro nás ve společnosti Volkswagen je důležité, aby v otázce ochrany klimatu nebyli lidé s nízkými příjmy, dojíždějící a malí podnikatelé přehlížení. Proto je mírné navyšování cen správné,“ uvádí Diess.

Zdroj: oenergetice.cz

ilustrační foto/flickr

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Seven energy
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
SEWACO
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP
Compag
ORGREZ
Ekosev
JMK Recycling
REMA
Huawei
Nevajgluj