Automobilka Renault, skupina Veolia a chemický koncern Solvay se spojily a společně budou recyklovat kovy z použitých baterií elektromobilů
Trh s elektrickými vozy zažívá rozmach. S rozšiřující se elektromobilitou prudce narůstá i počet vysloužilých lithium-iontových baterií, které obsahují znečišťující látky a jejich recyklace je tak velkou výzvou. Evropská komise na konci roku 2020 navrhla, aby se v následujících letech zvýšila míra recyklace Li-Ion baterií a akumulátorů na 65 % v roce 2025 a na 70 % v roce 2030.
Od roku 2030 budou akumulátory určené pro elektrická vozidla muset obsahovat minimálně 12 % kobaltu, 4 % lithia a 4 % niklu získaného z odpadu. Podíl recyklovaných surovin se ještě zvýší v roce 2035 a to na 20 % pro kobalt, 10 % pro lithium a 12 % pro nikl.
Veolia proto v minulém týdnu oznámila evropskou spolupráci s automobilkou Renault a chemickým koncernem Solvay v oblasti recyklace kovového obsahu baterií elektrických vozidel v uzavřeném cyklu. „Vzhledem k očekávanému celosvětovému nárůstu počtu elektrických automobilů z 10 milionů v roce 2020 na více než 100 milionů v roce 2030 je zajištění stabilního a odpovědného přístupu ke kovům používaným při výrobě baterií naprostou nezbytností,“ říká společnost Veolia.
Jako třetí se přidává Renault
Už v září loňského roku vzniklo konsorcium mezi společností Veolia a Solvay. Cílem byla spolupráce na recyklaci lithium-iontových baterií z elektrických a hybridních vozidel v Evropě. Veolia už od roku 2013 demontuje baterie pro elektrická vozidla v recyklačním závodě ve východní Francii.V bateriích jsou obsaženy vzácné kovy, které se extrahují hydrometalurgickým procesem a posléze transformují na nové materiály.
V rámci konsorcia Solvay optimalizuje prostřednictvím provozní jednotky těžbu a čištění kritických kovů (jako je kobalt, nikl a lithium). Ty jsou poté transformovány na čisté suroviny a připraveny k použití v nových bateriích. „Technologie Solvay jsou zásadní pro uzavření smyčky oběhového hospodářství,“ uvádí Veolia v tiskové zprávě. Solvay rovněž využívá vysoce výkonné speciální polymery pro pojiva a separátory, a speciální aditiva pro elektrolyty.
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře