Podle 165stránkové studie AVK Composites Recycling Study 2023 z letošního ledna se na celém světě ročně vyrábí 12 milionů tun plastových kompozitů, což představuje cca 3 % podíl na produkci všech plastů. Dominuje Asie s téměř polovičním podílem, podíl Evropy je čtvrtinový.
Vyztužování skleněnými, uhlíkovými, plastovými nebo přírodními vlákny termosetových nebo termoplastových pryskyřic má vzrušující trend růstu, když, dle údajů agentury Markets and Markets z objemu produkce v roce 2022 ve výši 113 miliardy USD má vzrůst do roku 2027 na 169 miliardy USD, tj průměrným ročním tempem 8,2 %. Motorem růstu jsou aplikace v dopravních prostředcích, zejména v elektromobilech a letadlech, když např. v letadlech tvoří polovinu materiálů kompozity a snižují tak hmotnost o pětinu. V elektromobilech nahrazují kompozity v karoseriích a v bateriích dříve používané kovové materiály a přispívají tak ke snížení hmotnosti vozu až na polovinu a ke snížení emisí CO2.
U většiny dnešních letadel se aplikují termosetové kompozity, které však na výrobu spotřebují značné množství energie. Výrobní proces vyžaduje vytvrzení dílů ve velkých autoklávech nebo pecích, které spotřebují energii k dosažní tepla a tlaku potřebného pro vysoce kvalitní díly.
Naproti tomu nevyžadují termoplastické kompozity chemické reakce jako u termosetů, lze je vyrábět lisováním nebo vstřikováním. U termoplastických kompozitů je nutno řešit adhezi ztužujících vláken k polymeru. Spočívá v úpravě povrchu vláken. Pro polyolefiny se aplikují nepolární sloučeniny, jako např. silany se sloučeninami s alkylovými skupinami. Pro matrici z polyamidu nebo PET je možno aplikovat sloučeniny s karbonylovými nebo hydroxylovými skupinami, které jsou schopny chemické reakce s příslušným plastem.
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře