Takové jsou alespoň závěry studie amerického think-tanku Manhattan Institute, která označila vládní snahy o dotování elektromobilů za zpátečnické a chybné. Elektrifikace vozidel totiž nemusí vést ke snížení emisí CO2, hrozí ovšem, že bude mít obrovské ekonomické a sociální dopady.
V roce 1912 se ukázalo, že budoucnost motorismu spočívá spíše v benzinových motorech, a tak se výroba pomalých a těžkých vozů na elektrický pohon zastavila a prosadila se spalovací auta. V současnosti se situace obrací, když politici protlačují jejich zákaz a nahrazení elektromobily.
Samé odhady
Elektromobily sice neprodukují emise během jízdy, pakliže opomineme třeba otěry z pneumatik. Během jejich výroby a výroby elektřiny pro jejich provoz ovšem emise vznikají. Nová zpráva, publikovaná americkým think-tankem Manhattan Institute, osvětluje údajné klimatické a nákladové přínosy elektrických vozidel, které široce propagují zákonodárci a výrobci automobilů.
Ze zprávy vyplývá, že emise z těžby a zpracování nerostů výrazně převyšují množství emisí CO2, které se nespálí ve spalovacích vozech. Elektromobilita dokonce prý může znamenat nárůst emisí. Podle autora studie, Marka Millse, jsou tvrzení o snižování emisí elektromobilů pouze hrubým odhadem, který vychází z průměrů, přibližných domněnek nebo ambicí.
Emise z energeticky náročné těžby a zpracování minerálů, které jsou nezbytné pro výrobu baterií, jsou při celkovém výpočtu velkou neznámou. Některé odhady navíc předpokládají, že suroviny pocházejí z ekonomicky rozvinutých zemí, které disponují vyššími ekologickými standardy průmyslu a čistší energií. Nicméně 50 až 90 % celosvětové produkce minerálů zpracovává Čína a její emise z rafinérií jsou 1,5x vyšší.
Recyklace je irelevantní
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře