Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a generální ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš v úterý podepsali memorandum o přípravě projektu továrny na bateriové články do elektromobilů. Takzvaná gigafactory bude podle ministra zásadní investicí, kterou Česko dá vědět, že věří ambicím spojeným s elektromobilitou.
„Podobných projektů vzniká v Evropě více. Automobilky míří k elektromobilitě, k níž bude nezbytně nutné vytvořit nový systém dodavatelsko-odběratelských vztahů. Česká republika by měla stát minimálně u jednoho takového projektu,“ uvedl na začátku tiskové konference Karel Havlíček k příležitosti podpisu memoranda.
Dokument nastavuje základní podmínky pro vznik továrny. Zároveň je předpokladem pro to, aby bylo možné dohodnout se s dalšími zástupci investorů do připravovaného podniku, kde by měli působit i zástupci automobilového průmyslu či výrobce baterií. Ministerstvo v tuto chvíli jedná s několika partnery, dvě z jednání jsou v pokročilém stadiu. „Není tajemstvím, že jedním z nich je Volkswagen, a druhým korejská LG,“ sdělil Havlíček.
Při roční výrobní kapacitě 40 GWh se počítá s tím, že investice do projektu dosáhne částky minimálně 52 mld. Kč. Ministerstvo předpokládá, že továrna vytvoří nejméně 2 300 pracovních míst a další tisíce u subdodavatelů, ve výzkumu a navazujících sektorech. „Půjde o pracovní místa s velkou přidanou hodnotou a s perspektivou na desítky let dopředu. Vznikající elektromobilní průmysl tak přináší vhodnou příležitost, jak zajistit budoucnost pro regiony, kde hrál dosud klíčovou roli uhelný průmysl, který bude postupně utlumován,“ uvádí se v tiskové zprávě o memorandu.
V průběhu podzimu by Ministerstvo průmyslu a obchodu chtělo společně s ČEZ dokončit jednání s partnery i veškerou podporu, která je v současné chvíli v přípravě. Ministerstvo počítá s přímou, finanční, podporou, i nepřímou založenou na daňových pobídkách. „Nebo také na zabezpečení režimu pracovníků, výběrů vhodné lokality nebo energetických dodávek, kde sehrává významnou roli i ČEZ, protože jedním z požadavků pravděpodobně budou dodávky zelené energie,“ řekl Karel Havlíček.
Jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny na baterie pro elektromobily je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov ze skupiny ČEZ. Podle Havlíčka tato oblast splňuje celou řadu kritérií, včetně možného rozvoje dopravní infrastruktury a možnosti rozšiřování v budoucnu.
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře