Letecké společnosti potřebují snížit dopad své činnosti na klima a tak hledají způsoby, jak toho dosáhnout. Jednou z variant je vyměnit používaná paliva za jiná.
Letadla spotřebovávají neuvěřitelná množství paliva. Maximální kapacita paliva obřího letounu Boeing 747 - 400 je 240 000 litrů leteckého paliva, které je spalováno rychlostí 4 litry za sekundu. Jde o energeticky velmi náročný způsob dopravy a proto je létání velkou hrozbou pro klima. Navíc se očekává, že v příštích desetiletích bude počet letů na celém světě narůstat alarmujícím tempem.
Ve srovnání s jinými odvětvími přispívá letectví ke globálním emisím skleníkových plynů sice jen z relativně malé části, jde ale o jeden z nejrychleji rostoucích sektorů. Mezi lety 2000 a 2019 počet letů průměrně rostl o 5 % ročně; v roce 2019 letecký sektor představoval 2,5% světových emisí CO2.
Ačkoliv kvůli pandemii COVID-19 a opatření, které s ní souvisejí, došlo k propadu počtu letů a cestujících, očekává se, že během několika let se počet lidí užívajících leteckou dopravu vrátí na úroveň roku 2019 a bude dále růst. To znamená, že v oblasti leteckých emisí bude nutné dělat mnohem více a bude nutné učinit to velmi rychle. Účinnost spalovaného paliva se sice postupně zvyšuje, ale v tom, jak letadla skutečně dekarbonizovat byl dosud učiněn malý pokrok.
Pokud svět doufá, že omezí globální oteplování splněním snížením emisí uhlíku, které bylo stanoveno v Pařížské dohodě o změně klimatu, bude se muset letectví z dlouhodobého hlediska úplně vzdát fosilních paliv. Některé společnosti, například Airbus, mají velké plány, v rámci kterých by chtěly do 15 let vyvinout vodíková letadla. Neměli bychom se ale zabývat i tím, co lze udělat v krátkodobém horizontu, abychom omezili dopad leteckého průmyslu na klima? Dala by se najít alternativní letecká paliva nebo dokonce změnit způsob, jakým letadla létají, tak, aby byla šetrnější k planetě?
Přepněte palivo
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Lukáš Vrabec - lukas.vrabec@gmail.com 9.5.2024 7:53
Vzhledem k tomu že se ten Boeing pohybuje rychlostí 900km za hodinu, a má kapacitu cca 500 pasažérů, podle konfigurace, a tu využívá na maximum, tak přeprava jednoho pasažéra na 100km stojí 3.2l paliva. 3.2l na sto. To nezní tak špatně
Zvoník - vojtech.ludmila@seznam.cz 28.6.2024 12:02
A co vyprojektovat elektroletadla? Když jdou elektroauta, tak půjdou i elektroletadla!
Miroslav Chovanec - zahradnictvi.chovanec@seznam.cz 31.1.2025 6:47
Dobrý den, při hledání informací o spotřebě letadel. Považuji za nepravdivou informaci o ,,Ve srovnání s jinými odvětvími přispívá letectví ke globálním emisím skleníkových plynů sice jen z relativně malé části". Již víc jak 100 let se ví, že skleníkový efekt nejvíce způsobuje voda, respektive vodní pára. Když před několika lety bouchla podvodní sopka, vychrlila asi 187 000 000 tun vody (60 000 plaveckých bazénů). Podle vědců to způsobí oteplení až o 0,5 °C. Letadla ročně ,,dopraví" do výšky 10 km ročně podle střízlivých propočtů nejméně 250 000 000 tun vody, to považuji za jeden z hlavních důvodů globálního oteplování. Je jich samozřejmě více, ale nejsou politicky průchodné. Napravte to, pravda je nepříjemná a hlavně nepřijatelná. S pozdravem Chovanec