3/2024

Boeing 747 spotřebuje 4 litry paliva za vteřinu. A co emise?

| zdroj: bbc.com, překlad: redakce2

airport-3511342_640.jpg
zdroj: pixabay

Letecké společnosti potřebují snížit dopad své činnosti na klima a tak hledají způsoby, jak toho dosáhnout. Jednou z variant je vyměnit používaná paliva za jiná.

Letadla spotřebovávají neuvěřitelná množství paliva. Maximální kapacita paliva obřího letounu Boeing 747 - 400 je 240 000 litrů leteckého paliva, které je spalováno rychlostí 4 litry za sekundu. Jde o energeticky velmi náročný způsob dopravy a proto je létání velkou hrozbou pro klima. Navíc se očekává, že v příštích desetiletích bude počet letů na celém světě narůstat alarmujícím tempem.

Ve srovnání s jinými odvětvími přispívá letectví ke globálním emisím skleníkových plynů sice jen z relativně malé části, jde ale o jeden z nejrychleji rostoucích sektorů. Mezi lety 2000 a 2019 počet letů průměrně rostl o 5 % ročně; v roce 2019 letecký sektor představoval 2,5% světových emisí CO2.

Ačkoliv kvůli pandemii COVID-19 a opatření, které s ní souvisejí, došlo k propadu počtu letů a cestujících, očekává se, že během několika let se počet lidí užívajících leteckou dopravu vrátí na úroveň roku 2019 a bude dále růst. To znamená, že v oblasti leteckých emisí bude nutné dělat mnohem více a bude nutné učinit to velmi rychle. Účinnost spalovaného paliva se sice postupně zvyšuje, ale v tom, jak letadla skutečně dekarbonizovat byl dosud učiněn malý pokrok.

Pokud svět doufá, že omezí globální oteplování splněním snížením emisí uhlíku, které bylo stanoveno v Pařížské dohodě o změně klimatu, bude se muset letectví z dlouhodobého hlediska úplně vzdát fosilních paliv. Některé společnosti, například Airbus, mají velké plány, v rámci kterých by chtěly do 15 let vyvinout vodíková letadla. Neměli bychom se ale zabývat i tím, co lze udělat v krátkodobém horizontu, abychom omezili dopad leteckého průmyslu na klima? Dala by se najít alternativní letecká paliva nebo dokonce změnit způsob, jakým letadla létají, tak, aby byla šetrnější k planetě?

Přepněte palivo

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Vzhledem k tomu že se ten Boeing pohybuje rychlostí 900km za hodinu, a má kapacitu cca 500 pasažérů, podle konfigurace, a tu využívá na maximum, tak přeprava jednoho pasažéra na 100km stojí 3.2l paliva. 3.2l na sto. To nezní tak špatně

  2. A co vyprojektovat elektroletadla? Když jdou elektroauta, tak půjdou i elektroletadla!

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Seven energy
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
SEWACO
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP
Compag
ORGREZ
Ekosev
JMK Recycling
REMA
Huawei
Nevajgluj