Letecké společnosti potřebují snížit dopad své činnosti na klima a tak hledají způsoby, jak toho dosáhnout. Jednou z variant je vyměnit používaná paliva za jiná.
Letadla spotřebovávají neuvěřitelná množství paliva. Maximální kapacita paliva obřího letounu Boeing 747 - 400 je 240 000 litrů leteckého paliva, které je spalováno rychlostí 4 litry za sekundu. Jde o energeticky velmi náročný způsob dopravy a proto je létání velkou hrozbou pro klima. Navíc se očekává, že v příštích desetiletích bude počet letů na celém světě narůstat alarmujícím tempem.
Ve srovnání s jinými odvětvími přispívá letectví ke globálním emisím skleníkových plynů sice jen z relativně malé části, jde ale o jeden z nejrychleji rostoucích sektorů. Mezi lety 2000 a 2019 počet letů průměrně rostl o 5 % ročně; v roce 2019 letecký sektor představoval 2,5% světových emisí CO2.
Ačkoliv kvůli pandemii COVID-19 a opatření, které s ní souvisejí, došlo k propadu počtu letů a cestujících, očekává se, že během několika let se počet lidí užívajících leteckou dopravu vrátí na úroveň roku 2019 a bude dále růst. To znamená, že v oblasti leteckých emisí bude nutné dělat mnohem více a bude nutné učinit to velmi rychle. Účinnost spalovaného paliva se sice postupně zvyšuje, ale v tom, jak letadla skutečně dekarbonizovat byl dosud učiněn malý pokrok.
Pokud svět doufá, že omezí globální oteplování splněním snížením emisí uhlíku, které bylo stanoveno v Pařížské dohodě o změně klimatu, bude se muset letectví z dlouhodobého hlediska úplně vzdát fosilních paliv. Některé společnosti, například Airbus, mají velké plány, v rámci kterých by chtěly do 15 let vyvinout vodíková letadla. Neměli bychom se ale zabývat i tím, co lze udělat v krátkodobém horizontu, abychom omezili dopad leteckého průmyslu na klima? Dala by se najít alternativní letecká paliva nebo dokonce změnit způsob, jakým letadla létají, tak, aby byla šetrnější k planetě?
Přepněte palivo
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Lukáš Vrabec - lukas.vrabec@gmail.com 9.5.2024 7:53
Vzhledem k tomu že se ten Boeing pohybuje rychlostí 900km za hodinu, a má kapacitu cca 500 pasažérů, podle konfigurace, a tu využívá na maximum, tak přeprava jednoho pasažéra na 100km stojí 3.2l paliva. 3.2l na sto. To nezní tak špatně
Zvoník - vojtech.ludmila@seznam.cz 28.6.2024 12:02
A co vyprojektovat elektroletadla? Když jdou elektroauta, tak půjdou i elektroletadla!