Spotřebitelské svazy upozornily Evropskou komisi na to, že nápojářské firmy klamou zákazníky, když tvrdí, že plastové lahve na vodu jsou plně recyklované nebo recyklovatelné. Svazy podaly formální stížnost k Evropské komisi.
Spotřebitelské svazy zastřešené Evropskou spotřebitelskou organizací (Bureau Européen des Unions de Consommateurs - BEUC) předložily evropským úřadům analýzu, podle které jsou tvrzení nápojářských firem o „100% recyklování či recyklovatelnosti“ zavádějící. Míra recyklace je totiž v praxi mnohem nižší a lahve obsahují složky, které nelze vyrobit z recyklovaného materiálu.
Klamání spotřebitele
Podle BEUC ročně vypije průměrný evropský spotřebitel přibližně 118 litrů balené vody a 97 % této vody je baleno právě v plastových nádobách. Plastové lahve jsou jedním z hlavních zdrojů znečištění plasty na evropských i světových plážích. Ačkoliv nápojový průmysl deklaruje recyklovatelnost plastových nádob, podle výzkumu BEUC se jedná o příliš vágní, nepřesná nebo nedostatečná tvrzení.
Spotřebitelské svazy identifikovali tři klíčová tvrzení, která považují za greenwashing. Prvním je „100% recyklovatelnost“. Takový termín je nejednoznačný, jelikož recyklace závisí na mnoha faktorech, jako je dostupná infrastruktura pro sběr materiálu, efektivita procesu třídění nebo vhodné procesy recyklace. „Míra recyklace PET lahví na nápoje se v EU odhaduje pouze na 55 % a pravděpodobnost, že se z nich znovu stane láhev, je kolem 30 %,“ uvádí BEUC v tiskové zprávě.
Další výraz, „100% recyklováno“, může nesprávně naznačovat, že celá láhev byla vyrobena výhradně z recyklovaných materiálů. Ve skutečnosti ale víčka z PET lahví nemohou být podle evropských právních předpisů vyrobena z recyklovaných materiálů a i etikety jsou zřídka vyrobeny z těchto materiálu. „Kromě toho je běžnou praxí přidání nového plastu, tj. nerecyklovaného plastu, do těla láhve,“ doplňuje BEUC.
Problematické jsou podle svazů i zelené obrázky na lahvích, jako jsou zelená loga, obrázky přírody nebo uzavřená cirkulární smyčka. Ve spotřebitelích vyvolávají mylnou představu o ekologické neutralitě, případně mohou dokonce vyvolat dojem, že lahve budou mít pozitivní dopad na životní prostředí.
„Taková tvrzení je možné nalézt na mnoha lahvích na vodu prodávaných po celé Evropě. Problém je v tom, že neexistuje žádná záruka, že jakmile bude lahev v koši, bude plně recyklována. Tento greenwashing musí skončit,“ uvedla Ursula Pachlová, zástupkyně generálního ředitele BEUC.
Plasty nejsou udržitelné
Evropská komise se snaží greenwashing potírat a zvýšit hodnověrnost „zelených tvrzení“ firem. V září byla schválena směrnice o environmentálních tvrzeních. Obecná tvrzení o udržitelnosti, jako jsou „klimaticky neutrální“, „přírodní“ nebo „eko“, tak musí firmy náležitě podložit.
„Skutečnost je taková, že plasty na jedno použití nejsou cirkulární, ani udržitelné. Recyklace nikdy nemůže dohnat samotné množství plastů vyprodukovaných na naší planetě. Společnosti jsou v jedinečné pozici, kdy mohou změnit způsob naší konzumace. V současné době ale tato tvrzení, která považujeme za zavádějící, ztěžují situaci spotřebitelům, aby dělali dobrá ekologická rozhodnutí,“ řekla Rosa Pritchardová, právnička organizace ClientEarth.
BEUC a její členové podali stížnost k Evropské komisi a síti orgánů na ochranu spotřebitele a vyzvali je, aby zahájili vyšetřování. „Vyzýváme úřady, aby zajistily, že obchodníci přestanou používáním takových tvrzení uvádět spotřebitele v omyl,“ dodává BEUC.
Komentáře