Evropské ocelářství čelí v posledních letech zásadním výzvám, které ohrožují jeho konkurenceschopnost a dlouhodobou udržitelnost. Za hlavní příčiny Komise označila správně 1) vysoké ceny energie, 2) nekalé obchodní praktiky třetích zemí, 3) dekarbonizační a ekologické požadavky a 4) snižující se výrobu a útlum odvětví.
Akční plán přináší prvotní výkop souboru opatření, která mají pomoci ocelářství překonat současné potíže – ať již v oblasti cen energie, úpravy CBAM nebo prodloužení a rozšíření opatření na ochranu evropského trhu s ocelí.
Až na oblast energetiky lze celkově obsah vnímat pozitivně, neboť je vůbec poprvé zohledněna většina dlouhodobých požadavků ocelářského průmyslu. Všechna potřebná opatření je ale třeba přijmout s maximální mírou časové urgence.
- V oblasti ochrany obchodu a opatření na ochranu trhu EU oceňujeme důraz na rizika spojená s globální nadbytečnou kapacitou oceli, jakož i celkový geopolitický kontext.
- V oblasti cen energie nepřináší Akční plán nic nového a opakuje opatření představená v rámci komunikace Clean Industrial Deal a Akčního plánu pro dostupné energie – rozvoj OZE, investice do sítí, zvláštní tarify pro energeticky náročný průmysl, snížení poplatků a daní u elektřiny a vyplácení kompenzací nepřímých nákladů (KNN).
- Zásadně nesouhlasíme s tvrzením, že současný a budoucí cenový signál EU ETS je často nedostatečným ekonomickým impulsem pro dekarbonizaci. Naopak v tomto ohledu CID i Akční plán zcela opomíjí možnou úpravu EU ETS s cílem stabilizovat ceny povolenky např. zavedením cenového pásma, či přehodnocení pravidel pro bezplatnou alokaci a kompenzace nepřímých nákladů.
- Pozitivně vnímáme avizované úpravy funkčnosti CBAM. Úpravy CBAM navržené v rámci OMNIBUS I jsou administrativního charakteru a neřeší fungování. Nyní sama Komise zmiňuje problematický resource-shuffling nebo obcházení systému skrze navazující výrobky a avizuje přípravu strategie, jak tomu zabránit.
- Podporujeme zaměření EK na výzvy týkající se dostupnosti šrotu a jeho zařazení do kategorie strategických surovin, neboť se jedná o klíčovou surovinu pro ekologickou transformaci a dekarbonizaci domácího ocelářského průmyslu.
- Nepodporujeme nicméně iniciativu zavádění sektorových cílů na podíl recyklované oceli a hliníku.
Celá pozice k Akčnímu plánu pro ocel (verze k 7. 4. 2025) dostupná zde.
Komentáře