Dosavadní postup, jak ukazuje praxe, neúměrně zatěžuje úřad i předkladatele návrhů podle Nařízení CACM (Přidělování kapacit a řízení přetížení) a Nařízení FCA (Přidělování dlouhodobých kapacit).
Přístup úřadu byl příliš formalistický a mohl způsobovat právní nejistotu předkladatelů návrhů. ERÚ přitom předpokládá, že v nadcházejících letech bude schvalovat víc než padesát takovýchto dokumentů.
Výkladové stanovisko ERÚ zavádí nová pravidla a postupy, které umožní zákonem aprobovaným způsobem vykonávat pravomoci úřadu jednodušeji a efektivněji, a to při náležitém zohlednění evropské legislativy a požadavků.
ERÚ tak dostojí svým povinnostem a zároveň vyhoví požadavkům na rychlost a účelnost řádného výkonu státní správy. Díky znění výkladového stanoviska bude na národní úrovni zajištěn transparentní a předvídatelný postup regulátora při schvalování podmínek a metodik dle příslušných nařízení.
Zjednodušení schvalovací praxe nikterak nekrátí práva účastníků trhu. Ti budou mít i nadále možnost vyjádřit se ke schvalovaným dokumentům v rámci veřejných konzultačních procesů. ERÚ tímto krokem odstraňuje pouze nadměrnou administrativní zátěž.
Úřad zároveň deklaruje, že opodstatněné připomínky dotčených subjektů uplatněné ve veřejném konzultačním procesu zohlední při jednání s ostatními regulačními orgány o koordinované dohodě.
Zmiňované výkladové stanovisko ERÚ použije i pro další nařízení přijatá formou rámcových pokynů podle čl. 18 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009, která budou předpokládat koordinovaný postup národních regulačních orgánů při schvalování podmínek a metodik.
Komentáře