Jednatel společnosti, která zajišťuje zpětný odběr použitých pneumatik, poukázal v rámci debaty o cirkulární ekonomice na nedostatečnou transparentnost v plnění zákonných povinností, která způsobuje chaos a vrhá špatné světlo na celý sektor.
V rámci debaty Udržitelné a cirkulární podnikání: Aby se výrobky nestávaly odpadem, ale zdrojem byl jedním z řečníků i Radim Filák, jednatel společnosti ELTMA, která vznikla v roce 2016 z popudu největších výrobců pneumatik. „Naše společnost prosazuje, aby všichni výrobci, kteří uvádí na trh pneumatiky, na něm měli rovné podmínky,“ vysvětluje Radim Filák.
Společnost ELTMA zajišťuje v České republice povinnost zpětného odběru pneumatik. „Je důležité, aby byl systém udržitelný. Všechno totiž stojí nemalé finanční prostředky, zejména v případě, kdy se jedná o odpad, který nemá příliš velkou hodnotu, a to je přesně případ pneumatik,“ říká Radim Filák.
Musí si je nechat
Na rozdíl od ostatních druhů odpadů, které se shromažďují ve sběrném dvoře nebo v příslušných kontejnerech, použité pneumatiky se vrací do autoservisů nebo pneuservisů. „Tam přijedete, nasadí vám nové pneumatiky, staré odevzdáte a necháte je tam,“ uvádí Filák a dodává: „Takhle to má fungovat, takže trvejte na tom, že když vám v autoservisu pneumatiky přezují, pak tam taky zůstanou. Služba je pro spotřebitele zdarma.“
Sběrných míst pro zpětný odběr pneumatik je v republice téměř 4 tisíce. Podle Radima Filáka je takové číslo nad rámec legislativních povinností.
Recyklace je v případě pneumatik problematickou záležitostí, a proto pro výrobce pneumatik platí rozšířená odpovědnost výrobců. „Například u železa něco takového nemusí být, jelikož se jedná o odpad, za který je někdo ochotný vám zaplatit,“ říká Filák. Použití pneumatiky se převážně využívají v jiných aplikacích a ne při výrobě nové pneumatiky. Proto je důležitý jejich sběr, aby nekončily někde v lese.
Použité pneumatiky nachází uplatnění především v průmyslu, například v tlumících pásech pro tramvaje nebo v tlumících deskách v průmyslových halách či v protihlukových stěnách na dálnicích anebo jako součást asfaltových směsí, kde je jejich využití zatím sice minoritní, ale prokazatelně prodlužují životnost silnice a snižují hlučnost při průjezdu vozidel.
Odložená platnost škodí
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře