Na střechu stanice metra nainstalovali fotovoltaické fólie, které prostřednictvím sluneční energie přispívají k chodu stanice Ottakring.
Dopravní podnik Wiener Linien startuje v těchto dnech jedinečný projekt: poprvé nainstaloval speciální fotovoltaické fólie na střechu stanice metra Ottakring. Získaná elektřina bude přímo na místě využita pro osvětlení, pohon eskalátorů a výtahů.
Oproti obvyklým solárním panelům jsou fólie pětkrát lehčí. V rámci pilotního projektu nechal sluneční fólie dopravní podnik přilepit přímo na střechu stanice metra U3 Ottakring. „Veřejná doprava je jedním ze zásadních hráčů v oblasti ochrany životního prostředí ve Vídni. Ne jen tramvaje, autobusy a metro, ale také dodávky energie pro Wiener Linien hrají důležitou roli“, uvedla vídeňská radní pro dopravu, Ulli Sima.
Sluneční energie na 360 m2
Za realizaci projektu zodpovídá vídeňský dopravní podnik. „Fotovoltaická technika se razantně vyvíjí. Wien Energie má již v provozu zařízení s oboustrannými, vertikálně namontovanými nebo poloprůhlednými moduly.
Zde na střeše stanice metra Ottakring poprvé vsázíme na speciální fóliové moduly. Protože jsou obzvláště lehké a flexibilní, odpovídají místním požadavkům na ochranu před bleskem a statiku.
S inovativní technikou pokračujeme ve výstavbě fotovoltaiky uprostřed města“, vysvětluje ředitel Wiener Linien, Karl Gruber. Zařízení na fotovoltaiku vyprodukuje na ploše 360 m2 s výkonem 60,3 kWp ročně 62 000 kWh sluneční energie. Tím se ušetří více než 21 tun CO2 za rok.
Veřejné dopravní prostředky mistry v úspoře energie
„Pro dosažení klimatických cílů hraje veřejná doprava klíčovou roli. Wiener Linien neustále investují do běžícího provozu a rozvoje veřejné dopravy. I v oblasti energetické úspory děláme neustále pokroky. Sluneční energie je dobrá nejen pro naše klima. Jak je známo, slunce nám nezasílá žádnou fakturu“, sdělila ředitelka Wiener Linien, Alexandra Reinagl.
Ať už tramvaj nebo metro – téměř všechny kolejové dopravní prostředky Wiener Linien jsou malé „elektrárny“: energie, která se uvolní při brždění, je vedena zpět do napájecí sítě a může tak pohánět při rozjezdu jiné dopravní prostředky v okolí. Například u tramvají se jedná o 30 % energie. Více o využití inovační technologie „Brake Energy“ ve Vidni se dočtete zde.
Foto: Wiener Linien
Komentáře