Na semináři městského projektu EkoLogis – Jezdím čistě tento záměr představil v úterý 14. srpna 2018 logistickým společnostem i dalším subjektům Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy Magistrátu hl. m. Prahy.
Konsolidační centrum, resp. City Depo, je překladištěm, do kterého přepravci dovezou své zboží, které je následně vytříděno a efektivně s ohledem na životní prostředí rozvezeno do jednotlivých provozoven.
V současné době město eviduje zájem ze zhruba 20 provozoven v Pražské památkové rezervaci, do pilotního projektu pak počítá s minimálně dvojnásobkem.
K tématu udržitelné městské logistiky vystoupila i mezinárodní poradkyně Birgit Hendricks ze společnosti Eco2City, která má zkušenosti s pilotním provozem několika projektů v Nizozemsku.
„Těší mě, že se zástupci Magistrátu i logistickými společnostmi můžeme sdílet naše zkušenosti, včetně problémů, se kterými jsme se v prvních letech setkali. Věřím, že se Praha dočká úspěšného projektu a bude myšlenku sdílené logistiky i nadále rozvíjet,“podpořila záměr Birgit Hendriks.
Výsledky projektu v nizozemském městě Nijmegen ukazují, že po roce pilotního projektu došlo prokazatelně k 5% snížení ujetých kilometrů v centru města a tím ke zlepšení dopravní situace.
V současné době došlo v centru města ke snížení nákladní dopravy o 85 %, oproti začátku pilotního projektu.
Pilotní projekt by měl za předpokladu dostatečného zájmu začít začátkem příštího roku na území Pražské památkové rezervace.
Přesné umístění konsolidačního centra je prozatím v jednání. Na finální podobně spolupracují s Magistrátem hl. m. Prahy samotní přepravci a majitelé provozoven v dané oblasti.
Z probíhajícího dotazování očekáváme informace od obchodníků a majitelů provozoven, jaké služby a v jaké kvalitě očekávají, stejně tak v rámci tohoto workshopu záměr projednáváme i se zástupci logistických firem.
„Jsem rád, že na projektu spolupracuje paní Hendriks, která nám předává řadu zkušeností, považujeme ale za nezbytné projekt navrhnout ve spolupráci s pražskými obchodníky a zástupci dopravních firem, tedy tak, aby vyhovoval pražským podmínkám,“ dodal Jaroslav Mach.
Nejbližším krokem nyní je navrhnout přesnou podobu pilotního projektu a finanční model. Ačkoliv náklady zatím nejsou známé, ze zahraničních zkušeností vyplývá, že pilotní projekt je obvykle podpořen i městem.
Cílem je, aby bylo právě mimo oblast nejužšího centra, čímž se sníží dopravní zátěž v oblasti. Projekt je určen zejména provozovnám s trvanlivými produkty, jejichž zásilky nevyžadují vysoké náklady na přepravu a úschovu. Dle realizovaného průzkumu je na území Pražské památkové rezervace vhodných provozoven zhruba 1 000.
Rozvoz zboží z konsolidačního centra uleví nejen ulicím na území Pražské památkové rezervace, kde velké množství zásobovacích vozů musí často vjíždět do velmi frekventovaných pěších zón, ale navíc má tento projekt i velký potenciál do budoucna.
„Pokud se pilotní provoz osvědčí, počítáme s rozšířením do dalších částí hlavního města, kterým se tak uleví nejen ve snížení počtu projíždějících zásobovacích vozů, ale v dlouhodobém horizontu to přispěje k lepšímu stavu ovzduší,“ doplňuje Mach.
K rozvozu budou sloužit nízkoenergetické a ekologické elektromobily, které zajistí společnost provozující konsolidační centrum.
Konsolidační centrum s sebou také může přinášet řadu služeb, jako je např. dodávka či vyzvednutí zboží v přesném čase, skladování a úschova balíků, osazení cenovkami, rozbalení velkých zásilek a jejich konsolidace do menších, zabezpečení odvozu odpadů či nepotřebného materiálu a další. Zjištění poptávky po nich je právě jedním z cílů probíhajícího projektu.
Komentáře