V Evropském parlamentu hlasovali o změnách, které by měly vést k ještě rychlejší dekarbonizaci ekonomiky. Do systému EU ETS nově spadnou budovy, doprava nebo spalování odpadů.
Ještě před několika týdny se europoslanci neshodli na reformě systému obchodování s emisním povolenkami (EU ETS). Tuto středu Evropský parlament přijal postoj ke třem klíčovým právním předpisům EU, které jsou součástí balíčku „Fit for 55“.
Skrze tento unijní plán chce EU snížit emise skleníkových plynů. Konkrétně do roku 2030 jde o snížení nejméně o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Cílem je do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality. "Balíček „Fit for 55“ je důležitým krokem k tomu, aby se Unie mohla stát nezávislou na drahých a znečišťujících fosilních palivech z Ruska mnohem dříve než v roce 2030," vysvětluje Parlament v tiskové zprávě.
Reforma systému ETS
Od reformy systému EU pro obchodování s emisemi si Parlament slibuje, že dojde v průmyslových odvětvích k dalšímu snižování emisí a investicím do nízkouhlíkových technologií.
Emisní povolenky si nově budou muset nakupovat budovy a silniční doprava. Od ledna 2024 bude pro ně zřízen nový samostatný systém obchodování s emisemi, což je o rok dříve, než navrhovala Komise. Obytné budovy a soukromá silniční doprava ale budou do systému zahrnuty až od roku 2029, aby občané nenesli dodatečné náklady na energie.

Europoslanci zároveň chtějí navýšit snižování emisí skleníkových plynů z 61 % na 63 % do roku 2030. Toho by mělo být dosaženo snižováním množství emisních povolenek. Bezplatné povolenky se začnou od roku 2027 postupně rušit tak, aby do roku 2032 zcela zanikly.
Parlament požaduje, aby se systém ETS rozšířil na námořní dopravu, k čemuž by mělo dojít v roce 2024. Parlament chce rovněž od roku 2026 zařadit do systému emisních povolenek i spalování komunálního odpadu.
Prevence úniku uhlíku
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře