Důvodů může být několik. Nedostatečná dokumentace, špatně administrovaná žádost, nebo také něco jiného. Kdo dělá v oboru, může si různé neznámé dosadit sám.
Faktem ovšem zůstává, že MŽP je v patové situaci, neboť na případné odmítnutí žádosti mělo již času více než dost. REMA AOS tak dle všeho žádost vypracovala důsledně, splňuje všechny možné administrativní požadavky, zřejmě je i kompetentní k tomu, postavit se vedle stávající autorizované společnosti a zajišťovat sběr odpadu z obalů.
Bohužel jsou tu také „argumenty“ proti REMA. Nějaké „boty“ z minulosti a s tím spojený soudní spor o náhradu škody proti MŽP táhnoucí se léta, dlouhodobé očividně nadstandardní vztahy MŽP s EKO-KOMem. To vše sice nemá do správního řízení co mluvit, ale dle doby dosavadního řízení mluví. Tyto okolnosti vždy prostě budou rozhodovací řízení ovlivňovat, a to nejen u nás, ale všude na světě. Záleží pak na samotném MŽP, jak dokáže být nestranným orgánem státní správy.
Jedno je jisté, zpětný odběr nějak funguje. Chápu ministerstvo, že do zaběhnutého a fungujícího mechanismu nechce sahat. Je ovšem nemálo obcí, které by jistě uvítaly změnu či možnost výběru. Nikde totiž není dáno, že by nové prostředí nemohlo být efektivnější a pro životní prostředí přínosnější.
Navíc v současné době přicházejí nové iniciativy EU, které současný systém významným způsobem změní, a to jak v rozsahu komodit podléhajících zpětnému odběru, tak v navýšení kvalitativních parametrů systémů sběru a nakládání s odpady. Všude na světě se tyto přístupy označují jako zdravé ekonomické prostředí a opravdu to zdravé je.
V současné době jsou známí již další dva zájemci o autorizaci, kteří se hlásí o své místo na slunci. Snahy konkurovat EKO-KOMmu ale stále naráží na neproniknutelnou zeď, alespoň zatím. Jak moc je tato pozice MŽP udržitelná ukáže čas. Pevně věřím, že to nebude trvat dlouho.
Komentáře