Každý rok musí být v Evropě zlikvidováno více než šest milionů vozidel. Evropská komise revidovala směrnici o vozidlech s ukončenou životností a navrhla nové cíle, aby se jejich likvidace stala cirkulárnější.
V červenci navrhla Evropská komise nové regulace pro automobilový průmyslu, které se týkají designu, výroby a zpracování vozidel po ukončení jejich životnosti. Povinně se bude muset při výrobě nových automobilů využívat alespoň 25 % recyklovaných plastů. Zástupci recyklačního průmysl návrh vítají, výrobci automobilů a plastikářský průmysl k němu přistupují skeptičtěji.
Doba je plastová, platí to i v automobilovém průmyslu
Plasty jsou po kovech druhým nejčastěji využívaným materiálem ve vozidlech. Konfederace evropského recyklačního průmyslu (EurIC) uvádí, že 50 % z objemu dnešních vozů je vyrobeno právě z plastů. Použití plastů sebou totiž nese řadu výhod, jako je odolnost, pružnost a snížení hmotnosti. Proto se z nich vyrábí palubní desky, nárazníky, kliky, tlačítka, kryty, stropní tkaniny, sedadla a bezpečnostní pásy, airbagy nebo koberce atd.
Poptávka po plastech v nových vozech tak každoročně roste a dnes dosahuje přibližně 10 %. EurIC uvádí, že v současné době průměrné auto obsahuje 150 až 200 kg plastu a předpokládá se, že jejich množství se v příštích letech bude nadále zvyšovat.
Konfederace dodává, že více než 80 % plastů z vyřazených vozů končí na skládkách nebo ve spalovnách. Evropská komise by novými pravidly chtěla stávající praxi změnit a učinit automobilový průmysl cirkulárnější. Proto v červenci předložila novou legislativu, která má zajistit recyklaci a opětovné použití těchto materiálů.
V rámci nových povinností navrhla, aby 25 % plastů použitých při výrobě nových automobilů pocházelo z recyklovaných materiálů a čtvrtina z nich pocházela přímo z vozidel s ukončenou životností. Oproti dnešním asi 19 % by tak mělo být recyklováno 30 % více plastů z vozidel s ukončenou životností.
Konfederace návrh oceňuje. „Takové cíle přitáhnou poptávku po cirkulárních a nízkouhlíkových plastech do automobilů, zároveň podpoří investice do zelených, průmyslových hodnotových řetězců,“ říká Alejandro Navazas, vědecký a politický poradce v EurIC. Podle EurICu jsou cíle nezbytné pro přechod na oběhové hospodářství pro plasty v automobilovém sektoru.
Recyklační technologie nemusí být dostupné
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře