V rámci připomínek k tzv. transpoziční novele Svaz průmyslu a dopravy ČR zdůrazňuje nutnost koncepčně dopracovat celý model trhu, zejména dopady nových institutů akumulace, agregace a flexibility.
Transpoziční novela
Hlavním cílem předmětné novely byla implementace zbylých částí Směrnice (EU) 2019/944 ze dne 5. června 2019 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, jakož i úprava legislativy v souvislosti s Nařízením (EU) 2019/943 ze dne 5. června 2019 o vnitřním trhu s elektřinou. Tj. zakotvení institutu agregace, pravidel pro ukládání elektřiny, smluv s dynamickým určováním ceny, inteligentního a podružného měření, cenových srovnávačů ale i kapacitních mechanismů.
Novela ale také reagovala na události uplynulých dvou let a mění pravidla pro zajištění obchodníků (tzv. index zajištění), stanovuje překážky pro udělení licence pro obchod a mění další související ustanovení, u ukončování produktů apod. Rovněž se zavádí certifikace provozovatele zásobníku plynu a dále doplňují pravidla pro Datové centrum, včetně jeho role při vypořádávání flexibility a agregace.
Kromě energetického zákona pak novela mění také zákon o hospodaření energií a zákon o podporovaných zdrojích energie. U prvního jmenovaného zákona jsou zavedena nová pravidla pro datová centra a jejich hospodaření energií, zákon je rozšířen nejenom na dodávky tepla, ale i chladu. Změny zákona o podporovaných zdrojích energie cílí na využití výnosů z aukcí záruk původu.
Přes 100 připomínek
Mezi hlavní oblasti a připomínky k energetickému zákonu patří:
- Potřeba koncepčně vyřešit nejen ukládání elektřiny, ale i ukládání energie v širším rozsahu, pro umožnění využití power-to-x technologií. Toto je nutné upravit napříč návrhem. Také je potřeba dopracovat některá další ustanovení týkající se ukládání energie.
- Nutnost dopracovat teze / věcné záměry prováděcích právních předpisů, zejména co se týká dopadů nových činností do celé koncepce trhu – tj. dopadů a provazeb u agregace, akumulace, flexibility.
- Potřeba dořešit otázku připojování nových výroben elektřiny a předvídatelných podmínek pro připojování (zveřejňování dostupné kapacity apod.).
- Potřeba dopracovat pravidla týkající se zajišťování obchodníků. Je navrženo vypustit nebo alespoň upravit index obchodníka, jeho stanovení a aplikaci (aby bylo alespoň jasně určeno období aplikace, aplikace na spotřebitele a podnikající fyzické osoby, apod.).
- Nutnost precizovat definici smluv s dynamickým určováním ceny, ze stávajícího znění není vůbec jasné, jak by tyto měly přesně vypadat.
- Potřeba dopracovat celou oblast výměny dat související se zavedením nových institutů a subjektů na trh.
- Dořešení dalších náležitostí týkajících se plnění smluv a pohledávek na trhu s elektřinou a plyne, úhrady regulovaných plateb, pravidel pro zvýšení cen, uplatnění pokut, apod.
- Potřeba posunout datum vstupu zákona v platnost, vzhledem k četnosti připomínek výše a nutnosti koncepčně dořešit celý model trhu v návaznosti na agregaci, akumulaci, apod. Preferovaný posun je na rok 2027, minimálně pak na rok 2026.
U změny zákona o POZE jsou pak navrženy koncepční změny týkající se záruk původu a implikací současného systému na uzavírání dlouhodobých smluv (PPAs).
Všechny připomínky Svazu naleznete zde.
Komentáře