Napsáno už bylo dost
REACH stanovuje „pravidla hry" napříč EU, stejná pravidla pro všechny – německé, francouzské, ale také české či slovenské podniky. Mezi cíle REACH patří zejména zlepšení ochrany lidského zdraví a životního prostředí před riziky, která mohou představovat chemické látky a posílení inovací a tím konkurenceschopnosti podniků chemického průmyslu v EU.
O nařízení REACH byly popsány desítky (tisíc) stran, papírových či virtuálních, o jeho dopadech na chemické a navazující průmyslové sektory byly zpracovány dopadové studie.
V České republice odhadnul Svaz chemického průmyslu ČR v roce 20052 náklady na registraci látek vyráběných v ČR v rozmezí 7 až 13 miliard Kč. Jaká je ale zkušenost s náklady na celkovou implementaci nařízení REACH v podnikové praxi – kolik stojí REACH?
Kde začít?
Role podniků v rámci REACH se různí, a proto je třeba posuzovat případ od případu. Každý podnik by měl zmapovat celé své vlastní portfolio výrobků, vstupních surovin používaných v jejich výrobě a také chemikálií, které spotřebovává, např. v údržbě strojů a zařízení.
Následně by pak měl podnik určit, pro které chemikálie lze
využít některou z výjimek a pro které bude plnit
požadavky v plném rozsahu. Nejvyšší nároky jsou kladeny na
výrobce a dovozce chemických látek. Existují ještě další
role, které jsou pro účely tohoto článku (téměř) nevýznamné.
Základem správné implementace je zevrubná znalost REACH. První
náklady představují alokaci pracovní doby a vzdělání
zaměstnance v problematice. V poměrech českých podniků
je řešením REACH obvykle pověřen jen jeden, vzácněji pak dva
nebo více pracovníků.
Možností vzdělávání je celá řada, od
samostudia pracovníků až po placené odborné semináře
a konzultace. Jednoznačně lze doporučit druhé zmiňované,
které s ohledem na komplexitu REACH ve výsledku povedou
k mnohem rychlejšímu (a správnějšímu) zvládnutí
problematiky.
Celkové náklady spojené s úvodní kapitolou přípravy na implementaci REACH lze odhadnout nejvýše v řádu desetitisíců korun ročně.
„R – registration" neboli registrace
Pro výrobce a dovozce zavádí REACH povinnost registrace
všech chemických látek vyráběných nebo dovážených v množství
1 tuna za rok a vyšším a to nejpozději do 1. 6. 2018.
Za splnění tohoto úkolu se považuje příprava a podání
žádosti o registraci (zkráceně označováno jako
„registrace") obsahující informace o podniku,
identifikaci látky, výrobním procesu, použití a popis
fyzikálně-chemických, toxikologických a "ekotoxikologických"
vlastností registrované látky.
V procesu registrace platí
povinnost uplatňovat princip „Jedna látka, jedna registrace"
– tedy princip, kdy pro danou látku existuje jen jedna kompletní
žádost o registraci podaná hlavním žadatelem o registraci.
K této kompletní žádosti si pak ostatní podniky registrující tutéž látku připojují v tzv. společném podání na základě splnění dohodnutých kritériích shodnosti látky.
Nečekané náklady
Rozsah kompletní registrační dokumentace odpovídá tonážnímu
pásmu výroby nebo dovozu látky. Platí, že čím vyšší je
tonáž, tím větší rozsah informací je v registraci
vyžadován.
S rostoucími požadavky na informace významně
rostou i náklady na jejich pořízení: při registrace látky
v tonážním pásmu 1 – 10 t/rok (tedy v rozsahu přílohy
VII REACH). musíme počítat s náklady na testování ve výši
přibližně 1 mil. Kč, zatímco testování pro navazující
tonážní pásmo (do 100 t/rok) stojí přibližně 6 mil. Kč.
V dalších tonážních pásmech se již testy pouze navrhují
a jejich provedení musí schválit agentura ECHA. V případě,
že ECHA rozhodne o nutnosti některé navržené testy provést,
je třeba mít na paměti, že se jedná o další milionové
položky v rozpočtu registrace.
Často nejsou náklady na
navržené testy dosud započítány a tvoří tak (nečekané)
budoucí náklady pro již registrované látky.
Výsledky testů se zpracovávají do registrační dokumentace elektronicky v programu IUCLID5, pro většinu podniků je jednodušší cestou přípravu registrační dokumentace zajistit externě, přičemž odhadované náklady jsou, podle rozsahu, od 100 tis. do 300 tis. Kč.
Nové studie jsou dražší, než nákup stávajících
Celá řada chemických látek byla již prozkoumána v minulosti
a studie o jejich vlastnostech jsou k dispozici. Za
splnění určitých podmínek pro kvalitu dat je možné žádoucí
existující data využít.
Protože se jedná o komerční
užití, je nezbytné při jejich užití zakoupit příslušné
licence. Stále ale platí, že zakoupení hotové studie je poměrně
levnější než její nové vypracování (v případě existujících
studií na obratlovcích je opakované testování dokonce zakázáno).
Od registrovaného množství 10 t/rok a více vyžaduje REACH
jako součást registrace také zpracování zprávy o chemické
bezpečnosti (CSR). Zpráva shrnuje informace ze studií, popisuje
použití ve formě scénářů expozice, opatření k řízení
rizik a další hodnocení.
Není neobvyklé, že cena za zhotovení začíná na 350 tis. Kč a průměrná cena se pohybuje okolo 500 tis. Kč.
Možné úspory
Registrace ve společném podání přináší obecně významnou
úsporu nákladů na testování vlastností chemických látek,
protože omezuje opakování stejných zkoušek pro stejné látky.
Členové společného podání jsou povinni opatřit (zakoupit)
legální přístup k datům obsažených v registraci
hlavního žadatele. Nejčastějším způsobem je zakoupení
přístupové listiny (Letter of Access) členem společného podání.
Nařízení REACH vyžaduje, aby náklady byly sdíleny „férově,
transparentně a nediskriminačně" pro každého zájemce
o registraci. Tento požadavek je od roku 2016 rozpracován
v prováděcím nařízení3.
Zjednodušeně lze říci, že se náklady rozdělují principem „pay what you need – plať za to, co potřebuješ". V případě studií se podíl registranta na celkových nákladech na studie určí podle ceny studií použitých pro dané tonážní pásmo a počtu podniků tyto informace využívající v registraci.
Provozní náklady
Do nákladů na registraci se zahrnují také náklady na „provoz"
společného podání: organizační náklady, právní služby,
náklady na setkání, expertní posudky či komunikaci s ostatními
(potenciálními) registranty.
Tyto náklady jsou na rozdíl od
nákladů na studie sdíleny rovným dílem mezi počet registrantů.
Dle zkušeností ze zahraničních společných podání
administrativní náklady pohybují v rozmezí 30 – 50 %
nákladů na pořízení studií.
Cena přístupové listiny se
pohybuje od desítek tisíc korun ve společných podáních pro
dobře prostudované látky s vysokým počtem registrantů,
přes stovky tisíc u „běžných látek" až po několik
milionů korun u chemických specialit, nových látek nebo tam,
kde je pro jednu látku jen několik registrantů.
Cenu a její položkové rozdělení včetně mechanismu případné kompenzace je povinen na vyžádání zájemce o registraci sdělit hlavní žadatel o registraci, resp. správce společného podání (konsorcium).
Žádost musí podat každý
Každý člen společného podání je také povinen připravit
svou vlastní žádost o registraci, která obsahuje informace
specifické pro jeho společnost. Příprava a podání se
stejně jako pro hlavního registranta provádí v programu
IUCLID5 a portálu REACH-IT.
Pokud jsou k dispozici
potřebná data, lze sestavit tuto „malou" dokumentaci
přibližně do týdne. Poradenské firmy zabývající se REACH
obvykle tuto službu nabízejí a ceny se pohybují v řádech
desítek tisíc korun. Podáním žádosti o registraci
povinnosti nekončí.
Vzhledem k tomu, že v rámci
registrace jsou zjištěny nové informace o vlastnostech
chemické látky, je nezbytné provést revizi bezpečnostního
listu. Pro látky vyráběné či dovážené v množství nad
10 t/rok jsou povinnou součástí bezpečnostního listu také
scénáře expozice.
Náklady na vypracování revize se budou lišit
podle počtu expozičních scénářů a celkového rozsahu
revize bezpečnostního listu a jejich výši nelze odhadnout.
Registrační dokumentaci je nutné udržovat aktuální. Ve společném podání je takovou úpravou pověřen hlavní registrant, členové společného podání aktualizují pouze v případě, že se změna dotýká i jejich části – např. úprava složení, klasifikace, nebo zprávy o chemické bezpečnosti (nová či upravená opatření pro řízení rizik apod.). V každém případě i zde lze očekávat dodatečné náklady na aktualizaci.
„E – evaluation" neboli hodnocení
V rámci akčního plánu Společenství jsou na základě
kritérií vybírány některé látky k hodnocení členskými
státy.
Tento proces vyžaduje spolupráci hlavního registranta,
případě i členů společného podání. Vznikají další
náklady na komunikaci a expertní činnosti, které jsou
sdíleny všemi registranty dané látky.
V závislosti na
výsledku hodnocení látky mohou vyvstat nové požadavky na
aktivity spojené s registrací dané látky, např. změna
klasifikace vedoucí k úpravě posouzení chemické bezpečnosti
apod. Hodnotí se také kompletnost a správnost provedení
registrační dokumentace jako takové.
Agentura ECHA má za cíl zkontrolovat určitou část ze všech podaných žádostí. V případě potřeby může vyžádat vysvětlení stávajících informací, další testování či jiné doplňující informace. Často se bude jednat o spolupráci vyžadující vyjádření expertů a je zde tedy potenciál ke vzniku dalších nákladů.
„A – authorisation" neboli povolování
Látky splňující specifická kritéria, tzv. SVHC látky (viz
čl. 57 REACH), jsou postupně vybírány agenturou ECHA k zařazení
do Kandidátské listiny. Z tohoto seznamu Komise vybírá látky
pro zařazení do Přílohy XIV REACH obsahující látky, pro
jejichž další výrobu a použití je nezbytné povolení.
Současně se zařazením látky do procesu povolání je stanoveno
datum podání žádosti o povolení a datum zániku.
Poslední zmiňované je datum, od kdy není možné látku vyrábět,
dovážet nebo používat, ledaže by podnik podal žádost
o povolení.
Ze zkušenosti podniků, které žádaly o povolení pro některé vyráběné chemické látky, vyplývá, že sestavení žádosti o povolení vyžaduje minimálně 6 měsíců za předpokladu, že je k dispozici tým odborníků. Finanční náklady spojené s přípravou žádosti o povolení se pohybují od 1 mil. do 5 mil Kč za jednu látku a jedno použití.
„R – restriction" neboli omezení
Omezení pro použití chemických látek jsou uvedena v příloze
XVII REACH. Příloha rovněž uvádí případné výjimky z daného
omezení.
Pokud je do přílohy XVII zařazeno nové omezení, nezbývá než hledat alternativní látky či nové technologie (např. při omezení použití rozpouštědel). Náklady uvedených aktivit snadno mohou dosáhnout mnohamilionových částek.
Kolik tedy stojí REACH?
REACH se významným způsobem dotýká obrovského množství
podniků nejen v chemickém, ale také v navazujících
sektorech. Prostupuje napříč obory a na různých úrovních
mění principy managementu chemických látek, ochrany životního
prostředí, zdraví lidí a tím celého chemického businessu.
Předpokládáme, že REACH s sebou v budoucnu přinese
benefity, které se vrátí zejména budoucím generacím. Dnes ale
také víme, že cena za přínosy REACH může být daleko vyšší,
než se původně předpokládalo.
Není totiž jasné, jak si
s vysokými okamžitými náklady REACH poradí mikro-, malé
a střední podniky, které v relativně malých objemech
produkují vysoce rozmanitou řadu chemických látek, které musí
být do dvou let všechny registrovány. Nakonec, srovnání se
zbytkem světa chemie ukáže, zda je evropská a pro nás
zejména česká chemie, konkurenceschopná v prostředí, kde
regulace podobná REACH, chybí úplně.
Odpověď na otázku položenou v úvodu totiž také může být: „Příliš mnoho." Poznámka: Uvedené náklady a jejich odhady vycházejí ze zkušeností autora z praxe v České republice i zahraničí a jsou zcela orientační. Skutečné ceny pro konkrétní podnik se mohou významně lišit.
Jan Holomek, ředitel ReachSpektrum, s.r.o.
1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, online na http://eur-lex.europa.eu/
2 Kolektiv autorů, Zhodnocení dopadů připravovaného systému REACH na zpracovatelský průmysl České republiky (Studie), 2005, dostupné na www.schp.cz
3 PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2016/9 ze dne 5. ledna 2016 o společném předkládání a sdílení údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH), dostupné online na http://eur-lex.europa.eu
Komentáře